Pood

Speltatooted

Speltanisu ehk ürgnisu on viimasel ajal taas avastatud ning muutunud väga populaarseks. Speltanisu sisaldab rohkelt vitamiine ja mineraale ning tema toiteväärtus on kaks korda suurem kui tavanisul, lisaks on ta kergemini seeditav. Madal gluteenitase muudab selle sobilikuks inimestele, kes eelistavad gluteenivaest dieeti. Speltanisujahud on kiudainerikkamad, õrnalt tumedamat värvi ning mõnusa pähklise maitsega. Speltajahust valmistatud tainas kerkib tagasihoidlikumalt ja küpsetised tulevad veidi tihkemad. Kerkimist saab parandada, kui kasutada speltajahu koos tavalise nisujahuga.

Nisutooted

Kui retseptis ei ole väga tähtsal kohal taina kerkimisomadused, võid valge nisujahu edukalt asendada tervislikuma täistera nisujahuga. Lisades kuni kolmandiku vajaminevast kogusest nisupüülijahu, paranevad ka taina küpsetamisomadused. Suuremat kogust nisupüülijahuga asendades vähenevad aga täisterajahu tervislikud omadused oluliselt.

Rukkitooted

Rukkil on traditsiooniliselt kindel koht eestlaste toidulaual. Kasutame rukkitoodete valmistamisel 1875a eestis aretatud rukkisorti Sangaste. ‘Sangaste’ on vanim praegusel ajal tootmises levinud kultuurrukki sort. Rukis sisaldab rohkesti B-vitamiine, E-vitamiini, pantoteenhapet (B5-vit.) ja foolhapet. Täistera- või lihtjahust valmistatud rukkileivas on arvestatavas koguses vitamiine B10, B1, B2, B3 ja E. 100 grammi rukkileiba katab vähemalt 10–15% nende vitamiinide päevasest vajadusest. Samuti leidub temas rohkelt asendamatuid aminohappeid, mis on “ehitusplokkideks” proteiinidele ning lihaskoele. Kõik füüsilised protsessid organismis, nagu näiteks energia kulutamine, taastumine, lihaskasv, rasva põletamine ning ka aju funktsioneerimine, on otseses sõltuvuses aminohapetest.

Odratooted

Odrast saab E-vitamiini, mis on tuntud antioksüdant ning hoiab ära enneaegse vananemise. Traditsioonilise Hiina meditsiini järgi kasutatakse otra neerude, põie ja maksa tugevdamiseks. Odrajahu on eestlaste poolt hinnatud juba muistsetest aegadest. Odrajahu sobib ideaalselt karaski küpsetamiseks või hommikupudruks, need annavad täisväärtuslikku energiat kogu päevaks. Karaskit küpsetades võib suurema siduvuse saavutamiseks lisada odrajahule veidi nisujahu.

Kaeratooted

Regulaarne täistera kaerajahu kui helveste tarbimine soodustab seedimist, tasakaalustab veresuhkrut ning reguleerib ka vere kolesteroolitaset. Toiduenergia vabaneb kaeratoodetest ühtlaselt ja aeglaselt, seeläbi pikeneb täiskõhutunne ja väheneb oht üle süüa. Terviktoiduna sisaldavad täistera kaerahelbed rohkesti aeglaselt imenduvaid süsivesikuid, aga ka valku ning väikese koguse rasva. Täistera kaerahelvestes leidub elutähtsaid B-rühma vitamiine, mida vajavad meie närvirakud, aju, nahk, lihaskude, juuksed, küüned ja silmad, mineraalainetest aga nt seleeni, kaltsiumi, magneesiumi, tsinki, kroomi. Kaerast saab lisaks ka suhteliselt palju foolhapet ja E-vitamiini, mis on tuntud antioksüdant ning võib muuhulgas kaasa aidata enneaegse vananemise ennetamisel.

Toortatratooted

Tatar on B-grupi vitamiinide, asendamatute aminohapete ja mikroelementide sisalduse poolest julgelt esikohal võrreldes teiste kõrrelistega. Kõige rohkem on tatras rauda, vaske ja P-vitamiine ehk bioflavonoide. Tatravalgud on täiesti lahustuvad ja omastatavad (kõhus ei teki raskustunnet). Tatras sisalduvad glükoos ja fruktoos annavad mõnusa maitse. Tatart loetakse üheks parimaks looduslikuks organismi nn „puhastajaks ja isu normaliseerijaks“. Toidud tatrast on väärtuslikud, ei soodusta rasvade ladestumist kudedes, aitavad lahti saada ülekaalust, unehäiretest, stressist, parandavad naha, juuste ja küünte olukorda, takistavad kaariese teket ning luude hõrenemist. Tatrakoorimisel kasutame mehhaaniliselt koorimist, see võimaldab kestad teradest hõõrumise teel eemaldada. Tänu sellele jääbki tatratera heledaks ja säilivad kõik tatras sisalduvad vajalikud toitained.

Hernetooted

Kasutada kastmetes, kotlettides, kookides ning sobib hästi küpsetamiseks või praadimiseks mõeldud tainasse.

Täisterahelbed

Enne helbeks pressimist viljatera ei lihvita, et tera kestast jääks alles võimalikult palju täisväärtuslikku ja kasulikku. Täisterahelbed sisaldavad märksa enam kiudaineid, vitamiine ja mineraale kui kooritud teradest tooted. Kiudained pidurdavad süsivesikute kiiret imendumist. See tagab veresuhkru pikema tasakaalu, mis omakorda hoiab energiataseme ja meeleolu stabiilsena ning aju kauem töövõimelisena. Kiudainerikas toit tekitab kiiremini küllastustunde ning kõht püsib kauem täis. Mitmeviljahelbed sisaldavad speltanisu, mille toiteväärtus on tavalisest nisust mitu korda suurem, lisaks on speltanisu kergemini seeditav. Kolme- ja neljaviljahelvestest valmib maitsev ja toitev puder või müsli, helbeid sobib lisada ka küpsetistele.